Influencerica – ludilo društvenih mreža

23.11.2020.

Naslov originala: Sweat | Godina: 2020 | Trajanje: 105' | Zemlja proizvodnje: Poljska, Švedska | Režija: Magnus von Horn | Scenarij: Magnus von Horn | Glumci: Magdalena Koleśnik, Julian Świeżewski, Aleksandra Konieczna, Zbigniew Zamachowski | Producent: Lava Film, Zentropa, Film i Väst, Canal+, EC1 Łodź – City of Culture, Opus Film, DI Factory |

Influencerica, r. Magnus von Horn, 2020

Energično, u ružičastoj sportskoj odjeći, Sylwia skače po pozornici i u pauzama između vježbi bodri svoje histerične obožavateljice i obožavatelje. Javni treninzi, poput ovog u šoping centru koji nam se prikazuje u prvim kadrovima filma Influencerica, prikazanog na nedavno održanom Zagreb Film Festivalu, dio su svakodnevnog života mlade fitnes trenerice koja je u Poljskoj postala prava zvijezda. Sa stalnim osmijehom na licu, Sylwia putem videozapisa na društvenim mrežama dijeli svaki svoj korak sa stotinama tisuća pratitelja, kojima daje savjete kako ostati zdrav ili kako doći do čvrste stražnjice. Od toga može sasvim dobro živjeti, ima lijep, prostran stan u Varšavi, uživa u životu i pažnji koju dobiva. S pratiteljima dijeli apsolutno sve, pa čak i potpuno trivijalan sadržaj, a držači za mobitel instalirani su joj po cijelom stanu, tako da svoje objave i komentare može gledati i dok pere zube u kupaonici. Slijepo se drži nametnutih pravila, pa tako čak i kad je na rođendanima ne jede tortu, nego posebnu hranu.

No, jednom od njezinih pratitelja nije dovoljno samo gledati njene videe, već joj poželi i biti blizu, te je počinje vrebati ispred zgrade u kojoj živi, što njezin život okreće naglavačke. Iza Sylwijine fasade otkriva se ranjiva, usamljena osoba koja prijeti da će se raspasti. Dinamičnom kamerom i uvjerljivom glavnom glumicom redatelj Magnus von Horn u ovoj drami vjerno oponaša univerzalno ludilo društvenih mreža.

Ljudi poput Sylwije koji na društvenim mrežama dijele svoja mišljenja o svemu jedan su od fenomena našeg doba: influenceri. Naravno, oduvijek su postojale zvijezde koje se prodaju više kroz svoju osobnost nego kroz ono što zapravo rade, no u posljednje vrijeme svjedočimo pravoj poplavi ljudi koji su od toga napravili karijeru i koji od toga financiraju svoj svakodnevni život, dakako, uz obilnu pomoć sponzora. Magnus von Horn, redatelj rođen u Švedskoj, ali poljski student i stanovnik, također je skeptičan prema ovom fenomenu. Površnost koja je često povezana s takvim influencerskim aktivnostima – u ovom slučaju, naravno, posebno izražena – uvijek je zahvalna tema. Von Hornu bi bilo lako prikazati Sylwiju kao licemjernu djevojku s velikom potrebom za priznanjem, ali njega više zanima što takav život zapravo znači za nju. A rezultat je puno manje glamurozan nego što možemo zamisliti. Glavna prekretnica u priči je incident sa stalkerom, koji je također jedna tragična figura, no film prvenstveno govori o tome kako se ovaj svijet iz snova ruši za samu Sylwiju.

Sylwijin odnos s obitelji karakteriziraju udaljenost i neshvaćanje njezinih članova onoga čime se junakinja filma bavi, a rođendanska zabava pokazuje da niti jedna strana nije u stanju kvalitetno komunicirati. Jedna od tema filma je i Sylwijina usamljenost; iako ima nebrojene obožavatelje, ona nema značajnih međuljudskih veza. Iza svoje pomno osmišljene fasade, kada se maknu svi pratitelji, sve zabave i svi sponzorski pokloni, od odjeće preko proteinskih napitaka pa sve do TRX traka, glavna junakinja strašno je usamljena, jedino društvo su joj mobitel, društvene mreže i psić Jackson, što u jednom naletu iskrenosti i sama prizna putem videozapisa koji potom postaje viralan.

Film, zapravo, ne pruža nikakve nove uvide u ovu tematiku; objašnjenja o kultu slavnih ličnosti i samoći koja nastaje kad se osoba makne od svjetala pozornice bilo je već u vremenima kada pojam influencer nije ni postojao. No, zahvaljujući nijansiranoj izvedbi Magdalene Koleśnik, Influencerica omogućuje diferenciraniji pogled na profesiju koju jedna strana demonizira, a druga nekritički slavi.

Ocjena: 5 / 10

Oznake: